Prima dată pe litoralul bulgăresc: informații utile și câteva atracții turistice

Tocmai ce m-am întors din Bulgaria, Nisipurile de Aur mai exact, unde am petrecut 4 zile. Trebuia să fie un concediu pentru plajă și soare, dar din 4 zile, doar 5 ore am stat să mă bronzez. Întotdeauna găsesc ceva mai interesant de făcut sau vizitat și mai ales că era primul concediu pe litoralul bulgăresc, am zis să profităm.

Înainte, câteva informații de care să ții cont:

Vigneta

Este obligatorie și poate fi cumpărată atât din vamă, cât și online. Noi am mers pe a doua variantă. Am intrat pe site-ul oficial, am selectat limba română din dreapta sus unde este globul și am urmat pașii. Trebuie ales tipul mașinii, perioada și adăugat numărul de înmatriculare. Noi am luat pentru o săptămână și a costat 39 lei, echivalentul a 15 leva. Apoi am primit confirmarea pe email, noi am ales să o și printăm că nu se știe ce se poate întâmpla.

Vama

Am ales să ieșim prin Vama Veche – Durankulak. Am trecut în 30 de minute și a fost nevoie doar de documentele noastre: carte de identitate sau pașaport și certificatul de înregistrare al mașinii. La întoarcere am trecut în 20 de minute. Tot la retur se verifica dacă a fost plătită vigneta. Erau 2 persoane afară cu un laptop și introduceau numărul mașinii într-un sistem.

Am evitat întoarcerea într-o zi de duminică, m-am gândit că poate este mai aglomerat. Am plecat miercuri și ne-am întors sâmbătă.

De menționat, că în acest moment, nu sunt restricții de circulație pentru cetățenii români în Bulgaria. Deci, fără teste Covid, dovada vaccinării sau dovada că ați trecut prin boală.

Traseu

Am ales traseul Focșani – Buzău – Urziceni – Slobozia – Drajna – A2 – Agigea – Mangalia – Vama Veche pentru că drumul este bun și o mare parte din el a fost pe autostradă. Din Focșani până la graniță am făcut 4 ore și 40 minute.

Atenție: se plătește taxa de pod la Fetești care poate și achitată la ghișeu în momentul trecerii sau prin SMS. Noi am plătit-o prin SMS la numărul 7577 și costă 13 lei fiecare trecere.

Aceștia sunt pașii (cnadr.ro):

1 – se trimite la 7577 textul care conține numărul de înmatriculare și categoria tarifară corespunzătoare tipului de vehicul (1,2,3 sau 4).

2 – se va primi un mesaj prin care se cere să confirme achiziția (mesajul va conține informații detaliate despre achiziție, inclusiv costul total).

3 – pentru confirmarea achiziției, se trimite la numărul 7577 un mesaj cu textul DA , ulterior primirii mesajului de la pasul 2 – în maxim 3 ore

4 – se va primi un mesaj de confirmare a achiziției ce va conține seria peajului, categoria acestuia, numărul de înmatriculare pentru care a fost emis și perioada de valabilitate.

Schimbul valutar

Nu am cumpărat din România leva, ci am schimbat pe loc unde a fost cazul. Schimbul poate varia de la o casă de schimb valutar la alta, de exemplu, la hotel am schimbat 10 leva cu 27 lei, în Nessebar cu 35 lei. Restul plăților le-am făcut cu cardul sau numerar, în lei.

1 leva=2.52 lei

Drumurile

Pe ruta aleasă de noi, drumul a fost bun. Doar când am virat către Cap Kaliakra am dat peste o bucată de drum decopertată și la care se lucra. În localități sunt limitatoare de viteză, multe se află pe trecerile de pietoni și sunt destul de înalte, așadar trebuie redusă considerabil viteza în apropierea lor.

Pe ruta către Nessebar au fost porțiuni mai puțin bune, nu neapărat rău, ba chiar am mers și pe autostrada vreo câțiva kilometri.

Am observat că bulgarii nu prea sunt vitezomani, respectă regulile și circulă cu vitezele legale.

Parcarea

Aceasta este marea problemă, locuri puține de parcare. Noi am folosit parcarea hotelului, dacă nu am fi găsit la hotel, trebuia să parcăm la unul din apropiere. Am plătit 10 leva pe noapte, dar sunt și hoteluri la care parcarea este mai scumpă, circa 20 leva, sau chiar gratuită pentru cei cazați.

Am parcat mașina și până la plecare nu am mai scos-o, deși am fi vrut să mai ieșim. Dar gândul că apoi trebuia să mergem în căutare de loc de parcare, ne-a ținut pe loc.

Ce am vizitat:

• Cap Kaliakra

litoral bulgaria

Capul Kaliakra a fost o surpriză plăcută, știam ce găsesc, dar nu știam că îmi va plăcea atât de mult. Această peninsulă se ridică semeață deasupra mării și veghează orizonturile. Pe lângă peisajele spectaculoase create de malurile stâncoase și înalte, aici se mai găsesc și ruinele unei cetăți din secolul IV.

Preț bilet: 3 leva/adult. Noi n-aveam leva și am plătit 10 lei de persoană. Doar cash indiferent de monedă.

• Castelul Reginei Maria din Balcic

litoral bulgaria

Castelul din Balcic a fost o reședință de vară a Reginei Maria a României. Complexul include o grădină botanică, câteva vile rezidențiale, cascade, un paraclis și alte clădiri. Castelul în sine nu este spectaculos, dar grădina botanică este de-a dreptul spectaculoasă.

Preț bilet: 8 leva/adult intrarea la Grădina Botanică + 7 leva/adult vizitarea castelului. La care se adaugă 3 leva pentru parcare. Nici aici nu am avut leva și am plătit 93 lei cash. Nu vreau să greșesc, dar cred că nici aici nu se putea face plata cu cardul.

• Mănăstirea Aladja din Nisipurile de Aur

litoral bulgaria

Mănăstirea este una dintre cele 120 de mănăstiri săpate în piatră și este cea mai populară dintre ele. Încăperile au fost săpate pe 2 niveluri, în calcar, între secolele XII – XIV. Mănăstirea este foarte interesantă, în genul bisericilor rupestre de la noi. Merită vizitată, mai ales că este atât de aproape de stațiune, circa 4 km. Distanțele pot oscila în funcție de poziția hotelului la care sunteți cazați.

Program: 09:00 – 17:00

Pret bilet: 5 leva/adult

• Nessebar

litoral bulgaria

Am vrut tare mult să ajung în Nessebar, iar din Nisipurile de Aur unde am avut cazarea, am mai făcut 120 km. Orașul vechi se află în Patrimoniul UNESCO și este de-a dreptul impresionant. Străzi înguste și pietruite, case micuțe pe 2 etaje – primul nivel din piatră, al doilea din lemn, biserici foarte bine conservate și cu influențe a mai multor civilizații. Doamne, cât de mult mi-a plăcut!

Parcare am găsit chiar în apropiere de intrarea în orașul vechi, în partea stângă, după drumul de acces. Am intrat, am scos biletul, iar la plecare am plătit. A costat 2 leva pe oră, doar cash, doar leva.

• Câmpuri de lavandă

litoral bulgaria

Cele mai frumoase și mai colorate câmpuri de lavandă le-am văzut în Bulgaria, la câțiva kilometri de granița cu România. Aș fi oprit la fiecare în parte, dar m-am limitat doar la 3.

Au fost 4 zile foarte frumoase și voi lua în considerare din nou litoralul bulgăresc dacă voi mai vrea la mare. Apa este curată, plajele nu sunt aglomerate și multe dintre ele libere, fără sezlonguri. În plus, natura a fost mai darnică cu ei, și munte, și mare, faleze înalte, iar orașele lor de la malul mării sunt mult mai pitorești decât ale noastre.

Mi-a mai plăcut că vânzătorii de suveniruri încercau să ne vorbească în română, chiar dacă stâlcit. Prima persoană a fost o doamnă la Cap Kaliakra când am întrebat dacă pot plăti în lei: ,,- Da, 7 jumate costă.” Apoi la Mănăstirea Aladja ne-am întâlnit cu un grup de pensionari români, iar când s-a prezentat la casa de bilete nici nu a încercat măcar să vorbească în altă limbă, ci direct în română ,,Am și eu un grup de pensionari…”.

Long story short, ne-a plăcut pe litoralul bulgăresc și ne mai ducem.  😉