3 zile prin Transilvania: orașe, castele și locuri naturale

Transilvania este regiunea cea mai vastă din România cu o istorie îndelungată.  Faptul că aceasta a aparținut mai multor imperii și a fost locuită de diferite popoare care și-au lăsat amprenta în zonă, mai mult sau mai puțin, au transformat-o în regiunea cu cea mai diversificată gamă de obiective turistice: biserici fortificate, cetăți și castele, orașe medievale. Pe lângă acestea, și cadrul natural este unul de excepție.

Prin Transilvania ajung mereu și tot mai am multe de descoperit. Așa că am mai pus de un circuit de 3 zile.

Perioada 14-17.10.2019

Ziua 1

• Focșani – Cârța – 278 km

Plecarea din Focșani a fost foarte devreme, la ora 4, așa că la ora 9 eram deja la poarta primului nostru obiectiv: Abația Cisterciană Cârța. Fiind destul de devreme, ceața încă nu se risipise și am ajuns într-un cadru de film… de groază. 😀 Glumesc. Sau nu. Adevărul e că ceața destul de densă ne-a dat o emoție. 😀

transilvania

Am sunat la poartă și o doamnă, cred că preoteasa, ne-a deschis și tot ei i-am plătit biletul, 5 lei de persoană.

Abația Cârța este singura mănăstire cisterciană din România și cea mai estică a ordinului cistercian din Europa. A fost înființată în anul 1202 de către regele Emeric, iar în 1474 a fost desființată prin decizia lui Matia Corvin. Doar o capelă care este folosită de comunitatea evanghelică și câteva ziduri au rezistat până în zilele noastre.

Am intrat pe sub poarta cu rozetă și am ajuns în curtea interioară, fostă navă principală, unde se află unicul cimitir al soldaților germani căzuți în septembrie 1916. Tot aici se află și statuia lui Roland, simbol al dreptății și libertății. Interiorul este simplu, cu un altar central și bănci pe marginea cărora se aflau cărți de rugăciune.

Ne-am mai plimbat un pic prin curte unde se află casa parohială, ruinele sălii capitulare, a bibliotecii și a dormitorului comun și ne-am văzut de drum.

• Cârța – Castelul din Valea Zânelor – 22 km

Următoarea oprire, Castelul de lut din Valea Zânelor care se află la o distanță de circa 22 km față de abație. Era a doua noastră vizită la castel, prima oară am ajuns la el la sfârșit de noiembrie, pe o vreme mohorâtă, acum, într-o zi de octombrie superbă. Au mai avut loc câteva modificări, s-a construit un restaurant și o terasă exterioară. Data aceasta am urcat și într-un turn (prima dată oare de ce nu am urcat, hmmm) de unde am putut admira o bună parte din creasta Făgărașului.

• Castelul din Valea Zânelor – Cisnădie – 45 km

Am continuat către Cisnădie, pentru a vizita biserica fortificată. Dar din păcate, aceasta era închisă pentru renovare, termenul pentru finalizarea lucrărilor era 2021. Ne-am plimbat un pic prin centru orașelului care ne-a impresionat prin frumusețea tipic săsească și prin curățenie.

• Cisnădie – Muzeul Astra – 10 km

Și la Muzeul Astra eram pentru a doua oară, de data asta în cea mai bună perioadă în care se poate vizita, toamna. Pădurea începuse deja să-și schimbe culorile, vremea caldă, era perfect pentru o plimbare în natură.

transilvania

Muzeul Civilizației Populare Tradiționale ASTRA se află la câțiva kilometri de Sibiu într-un cadru natural de excepție, rezervația naturală Dumbrava Sibiului. Este un muzeul în aer liber și se întinde pe 96 ha, din care expoziția propriu zisă, 42 ha. Încă de la intrare am zis că acesta este genul meu de muzeu. Are în dotare un lac și foarte mult spațiu natural. Practic, aici a fost reconstruit satul românesc cu tot ce însemna el: case, biserici, mori de vânt și de apă, obiecte tradiționale folosite în gospodării pentru treburile domestice, specifice fiecărei zone din România, ateliere pentru obținerea și prelucrarea materiilor prime, a produselor animaliere și vegetale pentru realizarea de îmbrăcăminte şi obiecte de uz gospodăresc, ocupațiile și meșteșugurile tradiționale.

Am urmat același traseu ca prima dată, din partea stângă, pe lângă lac. Am trecut pe lângă băncuțele și scena de pe lac unde, vara,  au loc spectacole – cherhana – ulița morilor – sectorul ocupațiilor tradiționale – sectorul meșteșugurilor tradiționale – bisericile de lemn.

Cred că m-am bucurat m-ai mult acum de vizită, în special pentru că parcul era plin cu florile mele preferate de toamnă, brândușele.

• Muzeul Astra – Alba Iulia – 80 km

În Alba Iulia am avut prima cazare. Am mers întâi să facem check in-ul, apoi am mers să vizităm cetatea.

Cetatea Alba Carolina a fost construită între anii 1715-1738 și reprezintă una dintre cele mai mari cetăți din România. Corpul principal al cetății are forma unui heptagon neregulat, iar cele șapte bastioane îi conferă o imagine stelată.

transilvania

Am intrat prin Poarta a V-a și am parcurs drumul până la Poarta a III-a și Obeliscul lui Horea, Cloșca și Crișan, urmărind indicațiile de pe Traseul Porților care surprinde cele mai importante obiective din cetate. Apoi, am luat-o hai-hui și am ajuns la Universitatea 1 Decembrie 1918, Catedrala Ortodoxă a Încoronării, Catedrala Romano-Catolică „Sfântul Mihail”, Palatul Episcopal, Palatul Princiar, Biblioteca Batthyaneum, Palatul Apor.

Vreo 2 ore am hai-huit prin cetate și nici nu știu cum au trecut. Nu este o cetate propriu zisă, ci mai mult un orășel – cetate, ne-a plăcut să luăm la pas fiecare străduță și să-i descoperim fiecare colțișor.

Cetatea Alba Iulia se află în plin proces de reabilitare prin proiectul ,,Istoria are un viitor în cealaltă capitală a României” până la sfârșitul anului 2021.

Ziua 2

• Alba Iulia – Castelul Templul Cavalerilor (Vălișoara) – 48 km

După micul dejun ne-am continuat periplul prin Transilvania, Castelul Templul Cavalerilor și Cheile Vălișoarei. Cheile sunt spectaculoase cu pinteni calcaroși, peșteri și alte formațiuni carstice. Aciuat între pereții cheilor se găsește Castelul Templul Cavalerilor, vechi de circa 700 de ani, transformat în unitate de cazare. Castelul a fost reabilitat și transformat în pensiune, păstrându-i aerul medieval. 20 de camere sunt deja finalizate și chiar am fost invitați să le vedem. Apoi am făcut o mică plimbare să vedem castelul de sus, absolut minunată priveliștea. Se pot face trasee prin chei și la peșterile din zonă, alpinism, se pot efectua zboruri cu parapanta şi deltaplanul.

• Castelul Templul Cavalerilor (Vălișoara) – Rimetea – 10 km

La scurtă distanță se află Rimetea, singurul sat din România distins cu premiul Europa Nostra al Comisiei Europene pentru conservarea patrimoniului cultural material. Toate casele din sat au același tipar: porți de lemn, case văruite în alb, obloane verzi și și-au păstrat stilul arhitectural original. Datorită acestui aspect, Rimetea a fost desemnată drept zonă arhitecturală şi urbană protejată de către Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice. Merită din plin toate premiile și desemnările, satul chiar este de poveste. Piatra Secuiului veghează peste el și îndeamnă la plimbare. Mi-ar fi plăcut să fac traseul și să văd satul de la înălțime.

În centrul satului se poate vizita Biserica Unitariană fortificată ce datează din secolul XVIII, Muzeul Etnografic, iar pe o stradă lăturalnică, moara de apă care funcționează din anul 1762. E o plăcere să te plimbi pe ulițele satului și să admiri casele, fiecare are câte ceva special. E despre frumusețea vieții la țară și oamenii harnici care fac ca totul să pară atât de ușor.

• Rimetea – Cluj Napoca – 58 km

Și am ajuns în Cluj Napoca… Am fost la cazare, am lăsat mașina și am luat la pas orașul unde ne-am petrecut toată după amiaza. Abia așteptam să văd Catedrala Romano-Catolică Sfântul Mihail, dar și aceasta era în plin proces de reabilitare și am găsit-o acoperită de schele. Recunosc că nu m-am documentat în prealabil despre obiectivele turistice din Cluj Napoca, dar aș spune că am descoperit multe dintre clădirile și locurile emblematice din centru: Bulevardul Eroilor, Palatul Banffy ce adăpostește Muzeul de Artă, primăria, Banca Națională, Piața Muzeului, Muzeul Național de Istorie al Transilvaniei, Biserica Franciscană, Palatul Mikes și Casa Matei Corvin, Piața Avram Iancu, Catedrala Ortodoxă ,,Adormirea Maicii Domnului”, Opera Națională Română, Turnul Croitorilor unde am vizitat o expoziție temporară cu intrare gratuită, Biserica Reformată, Canalul Morii.

Am găsit un oraș frumos, plin de istorie, curat și destul de aglomerat, în special în zona Bulevardului Eroilor.

transilvania

Ziua 3

• Cluj Napoca – Sighișoara – 157 km

Era ziua de întoarcere acasă, dar nu înainte de a face o oprire la Sighișoara. Iubesc orașul asta, iubesc orașele medievale cu ale lor ziduri, turnuri, străzi înguste şi pietruite. Am intrat în oraș prin Turnul Croitorilor și de acolo, itinerariul a venit de la sine. Am revăzut frumosul Turn cu Ceas, Scara acoperită care ne-a dus către Biserica din deal și la Turnul Frânghierilor. Am trecut pe lângă Casa Vlad Dracul, Casa cu cerb, Biserica Romano – Catolică, Piața Cetății, Turnul Măcelarilor, Turnul Cizmarilor, Turnul Cositorarilor, Turnul Cojocarilor.

• Sighișoara – Focșani – 280 km

Mai aveam mult până acasă, ne-am mai oprit doar pentru masă și dezmorțire.

Așa a arătat, pe hartă, circuitul nostru de 3 zile. Obiectivele le-am ales în funcție de ceea ce nu am mai vizitat înainte, noi fiind 4 persoane, unele dintre ele le-am revăzut a doua oară.