Transfagarasan-Lacul Balea-Lacul Vidraru

           Trendul anului 2012 in materie de iesiri de week-end si nu numai se pare ca a fost Transfagarasan.Toata lumea punea poze pe Facebook sau vorbea despre Transfagarasan.Si pe buna dreptate,cum sa nu fii atras de o sosea care traverseaza cel mai inalt lant muntos din Romania,respectiv Muntii Fagaras.Punctul maxim se afla la 2042 m altitudine si in plus se trece prin cel mai lung tunel din Romania,887 m.Si ca sa nu fiu ,,out of fashion” mi-am facut bagajelul si am plecat un week-end spre zona aia.Sa fiu sincera,nu tendinta m-a convins ci pozele care le-am vazut.Ce miracol! Ce minune!           

Traseul a fost:Cabana Balea Cascada-Lacul Balea-Cascada Capra-Lacul Vidraru-Cetatea Poenari.

Si am plecat.La 5 dimineata,din Paltin,Vrancea am pornit motoarele.Am trecut la Targu Secuiesc prin Ojdula(ce drum,prea ca la tara) si am tinut drumul Sibiului.Intrarea pe Transfagarasan se face in apropierea comunei Cartisoara si are o lungime de 151 km.Desi,am intalnit persoane(chiar am intalnit) care credeau ca Transfagarasan inseamna doar serpentinele dintre cascada Balea si lacul Balea.
Prima oprire a fost la Cabana Balea Cascada.De aici am admirat Cascada Balea din departare,situata la peste 1200 m altitudine fiind una dintre cele mai spectaculoase caderi de apa in trepte din muntii romanesti avand o cadere de 60 m.De la Cabana Balea Cascada urmeaza un traseu de aproximativ o ora pana in dreptul cascadei.Noi am fost mai puturosi,am luat telecabina(25 lei/persoana/dus iar pentru copii 15 lei,3700 m) si am vazut cascada de sus,o minunatie,stiu ca nu e aceeasi chestie dar mai bine decat deloc.Ce peisaje,ce frumusete am putut admira din cabina in LD(low definition) pentru ca geamurile erau cam prea murdare(praf,scuipat-serios?cum sa faci asa ceva?). Cascada Balea-vazuta din telecabina

Cascada Balea-vazuta din telecabina

Telecabina ne-a lasat la Balea Lac.Ce frumoase erau pozele pe care le-am vazut dar ce frumoasa-i realitatea.Minunat,spectaculos,incredibil e putin spus.Trebuie sa-l vezi ca sa crezi.
Trebuie stiut ca pe timpul iernii,Transfagarasanul este inchis.Mai exact,1 noiembrie si pana pe 30 iunie(oficial dar e posibil sa fie deschis si mai devreme) pe sectorul de drum de la Piscu Negru pana la Cabana Balea Cascada.

Scurt istoric(www.transfagarasan.info)

,,Cei mai multi dintre noi cunosc faptul ca ideea construirii unui drum peste muntii Fagaras i-a apartinut lui Ceausescu.Realitatea este ca existau schite si planuri realizate inainte de 1960 care contineau detaliile unui drum ce trece printre muntii Fagaras.Proiectul a fost abandonat deoarece bugetul de atunci nu suporta o asemenea cheltuiala dar ideea a fost reluata dupa finalizarea lucrarilor la hidrocentrala de la Vidraru.Dupa invazia Cehoslovaciei in anul 1968 s-a pus problema unui drum strategic dar in zona muntilor Cernei si Mehedinti.Apoi,Ceausescu a descoperit planurile initiale si a hotarat construirea unui drum cu o singura banda.Lucrarile au inceput in 1969 iar in anul 1971 Ceausescu schimba planurile si drumul a devenit un drum national cu doua benzi iar zona muntilor Fagaras ar fi trebuit sa devina o statiune a sporturilor de iarna cu partii de schi,de bob,hoteluri.Proiectul s-a impotmolit din cauza lipsei de fonduri.Lucrarile drumului trebuia finalizate in 1973 dar conditiile meteo nefavorabile si greutatea traseului au amanat finalizarea cu 1 an iar inaugurarea lui a avut loc pe 20 septembrie 1974.A urmat asfaltarea drumului care a durat 4 ani,ruta de azi cum o stim cu totii fiind finalizata in anul 1980.”

Transfagarasan

Ne-am indreptat spre lacul Balea despre care stiam inca din clasa a IV-a de la Geografia Romaniei:Balea,Capra si Podragu(cele mai importante lacuri glaciare din Muntii Fagaras) mi-au ramas adanc intiparite in minte.Lacul Balea ne ofera o priveliste mirifica,atat de limpede,atat de frumos.Nu impresioneaza prin dimensiuni(desi este cel mai mare lac glaciar din Muntii Fagaras) avand 360 m lungime,240 m latime si 11 m adancime.In plus,o suprafata de circa 180 ha in jurul lacul este declarata rezervatie naturala adapostind plante si animale ocrotite de lege:floarea de colt,vartejul pamantului,acvila de munte,capra neagra.
Daca va intereseaza o cazare aici aveti doua posibilitati:Cabana Balea Lac situata chiar pe malul lacului si Cabana Paltinu.Recomandat sa va faceti rezervare din timp deoarece noi in luna august nu am gasit locuri libere la nici una din doua.

Lacul Balea

Coborand spre Vidraru(cam la 5 km de Balea Lac) am dat peste minunatia asta,cascada Capra.Nu este la fel de cunoscuta ca ruda ei,cascada Balea dar este o frumusete.Apa cascadei provine din lacul Capra aflat la o altitudine de 2241 m.Caderea apei are o inaltime de aproximativ 40 m iar faptul ca se afla exact la marginea Transfagarasanului o face una dintre cele mai accesibile cascade.

Cascada Capra

La Piscu Negru ne-am oprit sa ne cazam.Nimic interesant de povestit,am dormit,ne-am trezit,am mancat si am plecat la drum iar,spre Lacul Vidraru.Aici am facut o oprire scurta cat sa facem cateva poze,sa cumparam covrigi si o carticica despre lacul Vidraru.
Iata ce zice wikipedia despre barajul Vidraru:,,Barajul Vidraru a fost construit pe raul Arges in anul 1965 fiind primul baraj in arc construit in Romania.Are o inaltime  de 166,60 m iar lungimea coronamentului este de 305 m.Grosimea barajului la baza este de 25 m iar la coronament de 6 m.Lacul,in conditii optime are o suprafata de 870 ha si 465 milioane metri cubi de apa.”

Lacul Vidraru

Lacul Vidraru

Lacul Vidraru

Si am plecat de la lacul Vidraru cu gandul sa mergem direct acasa fara sa facem drum intors si am coborat spre Curtea de Arges.Nu inainte de a face o oprire la Cetatea Poenari pe care am descoperit-o atunci.Mai grea a fost pornirea avand in vedere caldura de afara si numarul impresionant de trepte(1480 mai exact) dar a meritat efortul.Peisajul care ni s-a deschis in fata ochilor e de-a dreptul minunat.
De aici,drum intins spre Focsani,Vrancea doar cu opriri scurte pentru dezmorteala.

 

4 comentarii Adaugă-l pe al tău
  1. Se poate ajunge pe jos la Cascada Bâlea insa drumul este foarte greu si periculos. Sunt portiuni in care se merge de-a busilea, pur si simplu, si trebuie sa te tii bine de radacinile copacilor pentru a nu cadea in prapastie. De ce Dumnezeului n-or amenaja traseul, nu stiu…
    Cand am fost noi (vara, 2010), era o aglomeratie de nedescris pe acest traseu, unii coborau iar altii urcau la cascada, cu tot pericolul traseului, insa merita facut drumul pana acolo.

    1. Dupa mine, ei nu amenajeaza astfel de locuri pentru a le oferi turistilor un pic de adrenalina, alta explicatie nu gasesc. Lasand la o parte ironia, cate am avea de castigat daca am avea grija de aceste locuri catusi de putin.

    1. Buna!Este o portiune de drum de cativa km neasfaltata si plina cu gropi dar incet si cu grija se poate trece.Asta era anul trecut poate intre timp s-a mai lucrat la el,sper,ca trebuie sa-l folosim din nou.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Dovedeşte că nu eşti robot *

Protected by WP Anti Spam