4 trasee în Munții Măcinului – să descoperim cei mai vechi munți ai României

Munții Măcinului sunt cei mai vechi munți ai României, cu o vârstă onorabilă de circa 295 milioane de ani. Odată niște coloși, acum abia ajung la 467 m cât are cel mai înalt vârf, Țuțuiatu. Eroziunea este de vină pentru această scădere în înălțime. Așa scunzi cum sunt, își păstrează totuși semeția crestelor înalte ale Carpaților.

Ei sunt străbătuți de mai multe trasee turistice, peisagistice, tematice, ecvestre, cicloturistice, fiecare cu frumusețea lui. Traseele au grade diferite de dificultate, astfel Munții Măcinului sunt accesibili unei game largi de turiști. Orice traseu vei alege, sigur vei avea parte de peisaje spectaculoase.

Noi am parcurs 4 dintre acestea, dar intenționăm să ne întoarcem și să explorăm mai multe poteci.

• Culmea Pricopanului
Trasee în Munții Măcinului – Culmea Pricopanului

Traseul începe din localitatea Măcin, de lângă Mănăstirea Izvorul Tămăduirii, are o lungime de 8 km și este marcat cu bandă albastră.

Cei 8 km ai traseului i-am făcut în 4 ore. Poate fi considerat traseu de geoturism deoarece acesta se desfășoară printre roci care s-au format în urmă cu aproximativ 255 milioane de ani. Aceștia s-au înălțat atunci când temelia Carpaților nici nu era formată și asta îi face cei mai vechi munți din România. Au avut cândva peste 3000 m, dar timpul și intemperiile vremii nu i-au iertat.

Ne-am bucurat nu doar de o vreme superbă de septembrie și peisaje extraordinare, dar și de câteva vietăți ale zonei: numeroase șopârle, o călugăriță (la insectă mă refer :D) și o țestoasă dobrogeană care este o prezență obișnuită în zonă.

Cea mai mare altitudine a Culmii Pricopanului este Sulukul Mare (370 m), am ajuns și la Sfinxul Dobrogean, bătrânul înțelept care veghează întreaga zonă. Alte vârfuri atinse au fost: Caramalău(277 m), Vraju (335 m), Vf. Piatra Râioasă (346 m), Sulukul Mic (316 m).

Spre sfârșitul traseului am dat peste o zonă cu roci monolitice. Era o abatere de doar câteva zeci de metri. Am descoperit roci de diferite forme și dimensiuni care mai de care mai interesante, în genul trovanților. Acește roci au rezultat prin dezagregarea și exfolierea blocurilor granitice.

Traseul complet îl găsiți pe acest link.

• Vf. Țuțuiatu, 467 m
Trasee în Munții Măcinului – Vf. Țuțuiatu

Din Greci începe traseul către Vf. Țuțuiatu. Marcajul este triunghi albastru, iar durata este în jur de 2 ore, în funcție de antrenamentul fiecăruia.

Mașina am lăsat-o la marginea orașului, după ce am ieșit de pe Strada Țuțuiatu. După clădirea părăsită, am mers prin partea dreaptă. Începutul traseul se desfășoară prin câmp deschis, nici pic de umbră, am avut noroc că adia vântul și nu am simțit căldura.

Știam că trebuie să întâlnim țestoase, așa că am fost cu ochii în patru. Cam la 15 minute de la plecare am dat peste primul exemplar.

Până aici vegetația a fost foarte sărăcăcioasă, apoi am intrat în pădure și urcușul s-a mai întețit puțin, până acum a fost lejer. Prin pădure am mers puțin, după am ieșit într-o zonă deschisă, iar în scurt timp am ajuns în vârf. 467 m, mai-marele Munților Măcin, Vf. Țuțuiatu. În jur de o oră și 15 minute am făcut până în vârf.

Pentru retur am ales altă rută. Am coborât spre drumul pietruit tot pe triunghi albastru, apoi am pierdut marcajul și am luat-o pe de-a-ndreptul, scurtând cu mult durata traseului, având mașina drept reper. Peisajul nu prea a fost  spectaculos pe aici, carierele de piatră și drumurile de acces către ele au degradat peisajul natural, ne pare rău că nu am coborât tot pe unde am urcat, așa poate mai întâlneam vreo țestoasă. Dar stai, ce se vede acolo? O țestoasă. Mai mergem un pic, și încă una. În apropiere de pârâu, alta, ultima. Chiar am avut noroc.

• Traseul tematic Poveștile Măcinului
Trasee în Munții Măcinului – Poveștile Măcinului

Este un traseu tip circuit amenajat cu panouri informative despre Munții Măcinului. Are o lungime de 6 km și este marcat cu punct albastru.

Intrarea în traseu este din Greci, de la capătul satului, în stânga de unde se termină drumul asfaltat. Din zona panourilor turistice se intră pe Valea Racova, potecă comună cu Dealul cu drum marcat cu triunghi roșu.

Chiar dacă este un traseu destul de scurt, este foarte frumos și interesant. La început poteca se desfășoară prin pădure, apoi printr-o zonă cu stânci până sub Vf. Cartalu pe care îl ocolește prin partea dreaptă. Intră din nou în pădure, coborând pe Valea Ditcova în pajiștea stepică de la poalele munților urmând limita parcului până la punctul de intrare.

Pot fi întâlnite specii de plante și animale de importanță europeană ca Garofița pitică, Stânjenelul de stâncă, Gușterul dobrogean, Țestoasa dobrogeană.

O zonă importantă din cadrul parcului este Rezervația Moroianu, descrisă la punctul 5 de pe traseu având-o în față, ca reper. Se diferențiază de celelalte zone din Măcin prin speciile de floră foarte variate și extrem de rare, unele cu proveniență din Caucaz, Iran sau Asia Mică.

• Cozluk
Trasee în Munții Măcinului – Cozluk

Traseul începe din Greci, continuă pe lângă centru de vizitare până se termină asfaltul. Apoi, pe lângă pădure, se trece pe lângă niște stâni, pe lângă Pietrele Mariei, cele 3 delușoare din mijlocul câmpului, până la intrarea în traseu. Se urmărește punct roșu care apare chiar din Greci, pe stâlpi, apoi  pe copaci și pietre.

Este un traseu tip circuit, iar lungimea diferă în funcție de locul unde lăsați mașina. Noi am făcut circa 12 km, am parcat mașina cu câteva sute de metri înainte de intersecția cu poteca care duce către Cheile Chediului.

În mare parte, traseul se desfășoară prin pădure, cu puține puncte de belvedere, iar finalul, în jur de 2-3 km, pe marginea lanurilor, pe drum de pământ.

Are foarte mare căutare primăvara, în lunile februarie – martie când ies ghioceii și în mai în perioada înfloririi bujorului sălbatic. O porțiune am făcut-o în februarie 2019 după ghiocei, iar anul acesta, în mai, l-am parcurs integral.

Important: se percepe o taxă de intrare pe traseele marcate, 6 lei de adult, care se poate achita la punctul de lucru din Măcin, la sediul APNMM din Tulcea, la rangerii administrației, la automatele de bilete ale APNMM amplasate la Cetățuia și Greci sau în contul RO57 BTRL 0370 1202 U452 99XX deschis la Banca Transilvania. Datele necesare pentru plată sunt:

R. N. P. Romsilva  Administraţia Parcului Naţional Munţii Măcinului R.A.