Traseu de primăvară – la brândușe pe Valea Sâmbetei, Munții Făgăraș

Data: 28.04.2023

Valea Sâmbetei a căpătat o mare popularitate printre iubitorii de natură, în special primăvara când înfloresc brândușele. Rețelele de socializare s-au umplut cu fotografii cu brândușe, deci a început sezonul. Le așteptam mai devreme, dar ninsorile din aprilie au amânat momentul.

Weekendul 22-23.04.2023 a fost unul aglomerat, așa se anunța și următorul, mai ales că era cel prelungit de 1 mai. Ca să evităm puhoiul de oameni, am furat un pic startul și ne-am dus vineri. Inspirată decizie!

Traseul începe de la capătul Stațiunii Climaterice Sâmbăta, pe lângă Mănăstirea Brâncoveanu. Mașina se poate lăsa la Păstrăvărie, dar dacă are garda înaltă, se poate continua încă vreo 2 km până la barieră, iar marcajul care trebuie urmărit este triunghi roșu.

De la Păstrăvărie până la cabană sunt circa 6 km, vreo 4 km pe drum forestier și 2 km prin pădure. Totuși, de curând, un drum forestier a fost construit până la cabană, Salvamontul recomandă poteca turistică prin pădure. Din dreptul podețului din imaginea de mai jos se intră pe poteca prin pădure.

Traseu Valea Sâmbetei

Traseul nu este greu, dar este în continuă urcare și o diferență de nivel de vreo 700 m. Se pleacă de la altitudinea de aproximativ 700 m și ajunge la 1401 m la Cabana Valea Sâmbetei.

Parcurgerea forestierului  pe jos a fost o adevărată plăcere. Apele râului Sâmbăta ne-a însoțit când pe stânga, când pe dreapta, formând mici căderi de apă pe alocuri, iar pâraiele care se revărsau de pe versanți formau cascade de diferite dimensiuni, unele foarte înalte. Apele șiroiau inclusiv pe potecă în unele zone, așadar încălțămintea impermeabilă ar trebui să fie obligatorie.

Traseu Valea Sâmbetei

Am văzut și urmele avalanșelor care au lăsat în urmă trunchiuri de copaci și bolovani aduși de pe văi și creste.

În circa două ore am ajuns la cabană, iar  brândușele au început să apară înainte să ajungem la ea, la ieșirea din pădure. Ce spectacol! Fereastra Mare a Sâmbetei cu cei doi colți, Slănina și Bălăceni, a apărut în peisaj. Este o imagine clasică a Munților Făgăraș.

Brândușe Valea Sâmbetei

Am ajuns la cabană unde brândușele erau și mai multe, cu miile, așa ceva n-am mai văzut. Credeam că nimic nu devansează brândușele din apropiere de Șaua Joaca și m-am înșelat.

Am urcat mai sus de cabană unde părea că s-au întâlnit două avalanșe și era destul de multă zăpadă. După această porțiune era o mică pădurice pe care am traversat-o și am ajuns într-un loc unde erau chiar mai multe floricele. Multă lume nu ajunge aici, rămân în apropierea cabanei, dar pierd o nebunie de peisaj.

branduse valea sambetei

Vremea a fost superbă, albastrul cerului contrasta cu crestele albe ale munților, iar movul covorului de flori completa acest peisaj de poveste. Greu m-am lăsat dusă din raiul brândușelor.

Cabana Valea Sâmbetei este una dintre porțile de intrare pe traseele din Munții Făgăraș. Am mai ajuns și noi o dată, în septembrie 2017, când am vrut să ajungem pe Vf. Dara și Hârtopul Darei, dar am ajuns doar până în Fereastra Mare a Sâmbetei. Atunci am văzut pentru prima dată marmote.

De la cabană se poate ajunge la Chilia lui Arsenie Boca, pe un traseu ce se parcurge în 30 minute.

La întoarcere am decis să folosim drumul forestier în defavoarea potecii pe care am urcat, a fost mai lejer și mai rapid nefiind obstacole ca rădăcini de copaci și bolovani pe care să-i ocolim. Picioarele noastre s-au bucurat.