Vf. Suhardul Mic (1345 m), traseu ușor în Munții Hășmaș

Data: 13.02.2023

Căutam un traseu ușor de făcut pe timp de iarnă pentru noi neavând echipament adecvat pentru ture mai lungi și am dat peste Vf. Suhardul Mic din Munții Hășmaș. Ca să vă faceți o idee care este el, este stânca aceea impunătoare care se vede de lângă Lacul Roșu.

Intrarea în traseu este din stațiunea Lacul Roșu, am fost de câteva ori și am descoperit că este o zonă foarte ofertantă când vine vorba de trasee montane. Și cel mai important, sunt trasee ușoare care pot fi făcute de oricine cu un minim de antrenament și echipament.

Am urcat la cabina panoramică prin Cheile Bicăjelului și Podul suspendat și am făcut traseul marcat din jurul Lacului Roșu, iar acum urma să urcăm pe Suhardul Mic. Următorul este către cealaltă cabină panoramică de pe Muntele Ucigaș.

Traseul începe de lângă Hotel Turist din stațiunea Lacul Roșu, din stânga lui, unde apare și marcajul, triunghi albastru.

Intrarea în traseu

După ce am urcat câteva trepte am găsit și un panou informativ despre poteca memorială Wild Ferenc, chiar dacă nu vă duceți să escaladați, sunteți pe drumul cel bun. Prima parte poate fi parcursă și pe drumul forestier, ar fi o variantă mai lejeră decât poteca prin pădure. Oricum, ambele variante se vor întâlni mai sus.

Noi am ales poteca  prin pădure, urcarea nu este solicitantă, iar poteca bătătorită.  În circa 15 minute am ajuns într-o poieniță cu priveliște către peretele abrupt în vârful căruia trebuia să ajungem.

traseu vf. suhardul mic

Există și posibilitatea de a urca direct, pe traseul de via ferrata Wild Ferenc, noi nu aveam nici experiență, nici echipament și am luat-o prin spate, cum ar veni. Traseul continuă când prin pădure, când prin zone deschise unde puteam vedea peretele stâncos.

Din Șaua Suhardului poteca a continuat către dreapta, prin pădure din nou, iar panta s-a accentuat.

În două locuri au fost montate cabluri metalice, nu sunt zone expuse, ci cu risc de alunecare.

traseu vf. suhardul mic

După această zonă poteca se bifurcă, în dreapta către Suhardul Mic, în stânga către Suhardul Mare, traseu nemarcat. Noi am urmărit triunghiul albastru în continuare și în curând am ajuns la destinație. O oră fix am făcut până aici. Pe platoul golaș era o cruce și un panou cu informații despre vârfurile din zonă, le-am ignorat în acel moment și am înaintat să vedem priveliștea către Lacul Roșu și împrejurimi. Am venit după o perioadă de îngheț și lacul era înghețat, după coborâre chiar am mers pe gheață.

Am coborât un pic către stânga în speranța că voi vedea capre negre, citisem că ar fi în zonă, dar fără noroc. Am văzut și punctul final al traseului de via ferrata.

Ne-am întors pe același traseu, doar că pentru ultima parte am folosit drumul forestier menționat la început. Nimic interesant, totuși, doar un pic mai lung și poate un pic mai lină coborârea.

Traseul este unul destul de ușor cu o lungime totală de 4 km (dus-întors). Nici diferența de nivel nu este mare, 378 m,  de la 990 m altitudine unde se află Hotel Turist, până la 1345 m în Vf. Suhardul Mic.

Să vă arăt și Lacul Roșu înghețat, dacă tot l-am menționat mai sus. Multe zile a fost ger, copiii au făcut derdeluș, oameni de zăpadă.