2023, retrospectiva anului în materie de călătorii

Dacă e sfârșit de an, e moment de retrospectivă. La începutul anului nu aveam niciun plan, dar eram deschisă la orice, numai să plec de acasă, nu contează că e doar o plimbare printr-un sat din apropiere, o drumeție sau o excursie de o zi.

Așa cum ne place, multe ieșiri au fost în natură, majoritatea la munte. 2023 ne-a adus foarte multe momente frumoase și nu pot decât să-mi doresc ca 2024 să fie măcar la fel de generos.

Ianuarie. Ne-am făcut un obicei ca de zilele noastre de naștere să plecăm pe undeva, măcar două zile. Ianuarie aduce cu sine ziua mea, iar anul acesta sărbătoream majoratul… al doilea majorat, pentru a fi precisă. Am ales o ședință foto la înălțime. Era cadoul meu pentru mine, să-mi petrec ziua de naștere pe munte. Ne-am cazat în Moieciu de Sus de unde am parcurs o porțiune din traseul T8 – La Bisericuță și traseul către Poiana Guțanu, acolo unde am făcut poze.

retrospectiva anului 2023

În Vrancea, am ajuns doar la Mănăstirea Brazi.

Februarie. La începutul lunii a avut loc un episod de iarnă autentică și am fost în căutarea ei pe dealurile din Prahuda și Paltin, erau ceva ani de când nu mai ninsese atât de mult și m-am bucurat cu adevărat.

Am ajuns din nou în zona Lacul Roșu, de data aceasta am urcat pe Vf. Suhardul Mic, apoi încă o dată la Podul suspendat din Cheile Bicăjelului și o oprire la Lacul Pângărați la admirat de lebede. Ce drăguțe!

retrospectiva anului 2023

Martie. Nu am părăsit județul, dar am fost în câteva locuri noi și am revăzut altele: Cheile Tișiței (traseu complet), Pădurea Merișor, Poiana Cristei, Pietrele Fetei din Neculele, Prahuda și Paltin.

Aprilie. Am început cu o excursie de o zi la Dărmănești unde am vizitat Lacul Poiana Uzului și Palatul Știrbei, iar la sfârșitul lunii am fost în Rai, cel al brândușelor, pe Valea Sâmbetei. Cu această ocazie am ajuns și la Ferma de cerbi și căprioare, Poiana Neamțului, unde am mângâiat și hrănit din palmă aceste animăluțe fascinante. La întoarcerea spre casă am oprit și am urcat pe Dealul Lempeș în căutarea dedițeilor și a rușcuțelor de primăvară.

Pe plan local, am ajuns la Ferma de bizoni din Bordeasca Veche și la Biserica Cazaclii din Odobești.

retrospectiva anului 2023

Mai. Este luna în care înfloresc bujorii sălbatici așa că am revenit în Munții Măcinului, pe traseul Cozluk, să-i căutăm. Am mai avut timp și de un traseu tematic, Poveștile Măcinului, care ne-a plăcut foarte mult.

Tot în mai înfloresc și narcisele, așa că am ajuns la Vlăhița. Le-am văzut în fugă din cauza ploii care ne-a suflat în ceafă toată ziua. A doua zi am urcat la Cabana Piatra Singuratică și pe Vf. Hășmașul Mare. Un traseu neașteptat de frumos care a culminat cu vederea caprelor negre.

În Vrancea: Vârteșcoiu, Biserica Cazaclii, Paltin și Prahuda.

retrospectiva anului 2023

Iunie. Nici luna aceasta nu am părăsit județul, ieșiri scurte la Focul Viu de la Andreiașu de Jos, câteva zile la țară și o ședință foto în lavandă.

Iulie. Fereastra Holbav a făcut furori pe rețelele de socializare și atât de mult mi-a plăcut încât n-am rezistat și +n iulie am pus de o vizită. Faimoasa atracție este fereastra unei șure construite de un sătean. Dar ce peisaje se pot vedea prin ea… Bine, peisajele se pot vedea și fără fereastră :D, dar parcă au alt farmec când sunt încadrate de o ,,ramă” atât de fotogenică.

Următoarea zi am avut în program o restanță de anul trecut, Turnurile Țigănești. Și am ales traseul Glăjărie – Cabana Mălăiești – urcare în creastă prin Hornul Mare – Vf. Scara – Turnurile și Lacul Țigănești – Cabana Mălăiești – Glăjărie. Nu am reușit nici de data aceasta deoarece Hornul Mare era acoperit cu zăpadă.

Tot în cadrul acestei ieșiri ne-am plimbat pe dealurile din Fundata și un pic pe la Plaiul Foii.

retrospectiva anului 2023

În Vrancea, am descoperit cea de-a treia casă memorială, a poetului Dumitru Pricop, și căscăduța Văsui.

August. Aveam pregătite 3 zile în Făgăraș, în prima zi urcam la Cascada Bâlea, a doua făceam traseul către Fereastra Zmeilor   și apoi Vf. Iezerul Caprei, a treia Valea lui Stan. Primele două zile au mers conform planului, însă vremea avea altceva stabilit pentru ziua în care trebuia să facem Valea lui Stan. Știam că era cu semnul întrebării, speram să fie exagerată prognoza, dar a fost mai rea decât cea preconizată.

În drumul spre casă ne-am oprit și la Mănăstirea Curtea de Argeș.

retrospectiva anului 2023

Pe plan local: Mănăstirea Mera, Cascada Muntioru, Dealul Sării, Cabana Fulga din Năruja, Valea Nărujei și Paltin.

Septembrie. A fost una dintre lunile mele preferate, am făcut un road trip prin Bulgaria timp de o săptămână în care am ajuns în locuri deosebite: Peștera Orlova Chucka, Mănăstirea Preobrazhenski sau Schimbarea la Față,  Veliko Târnovo – Fortăreața Tsarevets, Arbanasi, Canionul Emen, Cascadele Krushuna, Peștera Devetashka, Circuitul celor 7 lacuri din Rila, Vf. Musala, Sozopol și Sunny Beach.

Cu această ocazie am făcut un upgrade al vârfului cel mai înalt pe care am urcat până în acest moment, de la 2544 m cât are Moldoveanu la 2925 m.

retrospectiva anului 2023

Octombrie. Pot spune că a fost luna mea preferată și asta pentru că am ajuns în Dolomiți, cei mai impresionanți munți văzuți de mine. Deși am avut doar două zile pline, am făcut patru trasee, n-am pierdut vremea: Lacul Sorapis, Tre Cime di Lavaredo, Cinque Torri și Lacul Braies. Magnific! Sper să mai am ocazia să-i revăd.

În Italia am mai vizitat Veneția care mi-a plăcut mai mult decât mă așteptam și dacă tot am trecut prin Slovenia, am vizitat Peștera Postojna, o minune geologică.

În Vrancea: Lacul Negru, pe care l-am revăzut după 10 ani, Biserica de lemn Sfântul Nicolae din Vrâncioaia și am reușit să mai prind puțină toamnă pe Dealul Paltinului.

retrospectiva anului 2023

Noiembrie. Ne-am bucurat de ultimele zile călduroase de toamnă în natură, pe Cheile Tișiței, Cascada Putnei și Mănăstirea Lepșa.

Decembrie. În această lună este ziua domnului meu și am vrut să fim mai mult pe relaxare. Am găsit un hotel cu Spa în Suceava și seara ne-am petrecut-o la piscină și la saune. Dar până am ajuns ne-am oprit la Mănăstirea Neamț și am vizitat Cetatea de Scaun și Muzeul Satului Bucovinean. A doua zi am făcut traseul către Lacul Cuejdel, un lac de baraj natural din Munții Stânișoarei.

La mulți ani și gânduri bune, călători în patru zări!